מי מפחד ממשבר?
חווית משבר ×”×™× ×× ×•×©×™×ª. בזמן משבר ×× ×• ×ž×¨×’×™×©×™× ×¨×’×©×•×ª כמו פחד, ×›×ב, חוסר בטחון, חוסר ××•× ×™×, ×ובדן, בלבול, כעס. משבר × ×•×ª×Ÿ תחושה ×©×œ× ×”×›×•×œ מובן מ×ליו. ×“×‘×¨×™× ×ž×ª×¤×¨×§×™× ×•× ×©×‘×¨×™× â€“ מה ×©×—×©×‘× ×• ×©× ×‘× ×” ×œ× ×¦×—, ש×× ×• ×ž×›×™×¨×™× ×ž× ×”×œ×™× ×•×ž×ª× ×”×œ×™× ×‘×• היטב – קורס לו ל×יטו, ×ו בבת ×חת. במשבר, מתוך הקריסה ×’× × ×¤×ª×—×™× ×œ× ×• ×—×œ×•× ×•×ª, ×“×¢×ª× ×• מתרחבת ו×× ×• ×ž×ª×¢×•×¨×¨×™× ×œ×—×™×™× â€“ לחוות, להרגיש בעצמה רגשות שכבר מזמן ×œ× ×”×¨×’×©× ×•. משבר מחשל ומלמד ××•×ª× ×• ו×× ×• ×’×“×œ×™× ×ž×ž× ×•: ×× ×œ× ×”×™×” משבר ×œ× ×”×™×™× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×ž×” ×”× ×”×’×‘×•×œ×•×ª ×©×œ× ×•, מה מותר מה ×סור, מה × ×›×•×Ÿ וטוב ×œ× ×•, מה הן המחשבות ×”×©×•×•× ×©×œ× ×• – על ×¢×¦×ž× ×•, על ××—×¨×™× ×•×¢×œ ×”×—×™×™×. משבר מעיר ×ת מה שהיה רדו×, מחייב ××•×ª× ×• להיפגש ×¢× ×¨×’×©, ×¢× ×“×¤×•×¡×™×.
למה × ×•×¦×¨ משבר?
×× ×—× ×• ×ž×©×ª× ×™×, הסביבה ×ž×©×ª× ×” ×× ×©×™× ×¡×‘×™×‘× ×• ×ž×©×ª× ×™× ×בל ×× ×—× ×• ×ž×ª× ×”×œ×™× ×‘×ž×¦×™×ות זו בחוסר ×¢×¨× ×•×ª ×¢× ×”×—×™×™× ×©×œ× ×•, × ×›× ×¡×™× ×œ×©×’×¨×” ×•×œ×“×¤×•×¡×™× ×•×ž×ª×•×š החזרתיות ×× ×• × ×”×™×™× ×›×”×™× ×•×—×¡×¨×™ רגישות ×œ×¢×¦×ž× ×• ול×חרי×. חוסר רגישות זו מתחיל ליצור פיצול – פיצול בין ×ª×ž×•× ×ª ×”×—×™×™× ×©×œ× ×• – ×œ×—×™×™× ×¢×¦×ž×, בין הסיפור ש×× ×• ×ž×¡×¤×¨×™× ×œ×¢×¦×ž× ×• ובין המהות ×”×מתית ×©×œ× ×• ושל הדברי×. ×¢× ×”×ª×¨×—×‘×•×ª הפיצול והעמקתו – יתרחש המשבר ×”× ×•×‘×¢ מהתרחבות והעמקת הפיצול.
על קיר המקדש בדלפי × ×›×ª×‘:
"דע ×ת עצמך" (γνῶθι σεαυτόν),"
זמן משבר ×”×•× ×–×ž×Ÿ טוב לדעת ×ת ×¢×¦×ž× ×•, ללמוד על ×¢×¦×ž× ×•, על ×”×חר, על העול×.
לבחון ×ת ×”××ž×•× ×•×ª ×©×œ× ×•, להרגיש ולחוות.
קיימות שיטות רבות לידיעה עצמית ולידיעת ×”×חר : MBTI תורת ×”×ילוצי×, מפות חשיבה, ×ž× ×“×œ×” , ט×רוט, ×סטרולוגיה ועוד. לחץ ×›×ן ללמוד על השיטות ולבחור מה מת××™× ×œ×š.Â
קלף המגדל מת×ר זמן של משבר:Â
- " המגדל שובר ×ž×‘× ×™× ×ž×•×¦×§×™×
- המגדל ×ž×¢× ×™×© על ×”×ª× ×©×ות ויהירות
- המגדל × ×¤×ª×— למה ×©×‘× ×ž×œ×ž×¢×œ×”
- המגדל מחבר בין ×©×ž×™×™× ×œ×רץ
- המגדל מפרק ×©× ×¦×‘×¨ זמן רב
כך מתו×ר קלף המגדל על ידי יו×ב בן דוב ×–"ל:
המגדל שובר ×ž×‘× ×™× ×ž×•×¦×§×™×:
במשמעות זו הקלף יכול לציין ×ירוע דרמטי, שבו מה ×©× ×—×©×‘ עד ×›×” למצוק וחסין ×ž×¤× ×™ פגיעה סופג מכה ומתמוטט. ×œ×“×•×’×ž× ×”×“×‘×¨ יכול לציין פגיעה במעמדו של ××“× ×—×–×§ ×”× ×¦× ×‘×¢×ž×“×” בכירה, ×ו התמוטטות של חברה כלכלית ×ו של פרויקט שהושקע בו מ×מץ רב. ×פשר לר×וץ במגדל ×’× ×¡×™×ž×Ÿ לפירוק של קשר זוגי ×ו מערכת משפחתית. שבירת ×”×ž×‘× ×” המוצק יכולה ×’× ×œ×¡×ž×œ שבירה של מהפכה מחשבתית, המתבט×ת בקריסה של מערכת ×¨×¢×™×•× ×ª מוצקה.
יתכן שהקריסה ×ž×¡×ž× ×ª פגיעה במעמד ×ו במ×מץ ויתכן ×©×”×™× ×ž×¡×ž×œ×ª קריסת ×ž×‘× ×” שהגביל וכל×. זמן משבר ×”×•× ×–×ž×Ÿ מצוין ללמידה, חשיבה והיערכות מחדש. למד על עצמך.
×›×©×”×“×‘×¨×™× ×ž×ª×¤×¨×§×™× / מ×ת: פמה צ'ודרון
"כשהגעתי לש×, הכל התפרק. כל ×”×“×¨×›×™× ×©×‘×”× ×× ×™ ×ž×’×•× × ×ª על עצמי, כל ×”×“×¨×›×™× ×©×‘×”×Ÿ ×× ×™ משלה ×ת עצמי, כל ×”×“×¨×›×™× ×©×‘×”×Ÿ ×× ×™ מחזיקה בדימוי עצמי מלוטש היטב – כל ×–×” התפרק. ×œ× ×ž×©× ×” כמה השתדלתי, ×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ לתמרן ×ת המצב. ×”×¡×’× ×•×Ÿ שלי שיגע ×ת כול×, ×•×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ ×œ×ž×¦×•× ×©×•× ×ž×§×•× ×œ×”×ª×—×‘× ×‘×•.
תמיד חשבתי על עצמי כגמישה, ×›×שה, ×©×ž×•×›× ×” תמיד ללכת לקר×ת ××—×¨×™× ×•×©×›×ž×¢×˜ ×›×•×œ× ×ž×—×‘×‘×™× ×ותה. הצלחתי להחזיק ×”×שליה ×”×–×ת במהלך רוב ×—×™×™. ו××– גיליתי שחייתי במעין ××™ ×”×‘× ×”. ×œ× ×©×œ× × ×™×—× ×ª×™ ×‘×ª×›×•× ×•×ª חיוביות, ×בל ×’× ×œ× ×”×™×™×ª×™ בדיוק סיפור הצלחה ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ.
כל מה ×©×œ× ×”×™×™×ª×™ מסוגלת לר×ות בעצמי, הוקצן פת××•× ×‘×“×¨×ž×˜×™×•×ª. וכ×ילו ×œ× ×“×™ בזה, ××—×¨×™× ×”×¦×™×¢×• בחופשיות ×¤×™×“×‘×§×™× ×‘× ×•×’×¢ ×לי ו×ל מה ש×× ×™ עושה. ×–×” ×›×ב כל כך שתהיתי ×× ××™ ×¤×¢× ××”×™×” שוב מ×ושרת… ×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ ללכת ל×יבוד ×‘× ×¡×™×•×Ÿ להצדיק ×ת עצמי ולה××©×™× ×חרי×. מפלט מהסוג ×”×–×” ×œ× ×”×™×” ×‘× ×ž×¦×
על הקיר בחדרי ×”×™×” מודבק שלט, שהיה כתוב בו: 'רק במידה שבה ×× ×• ×—×•×©×¤×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×• עוד ועוד עד להכחדה, יכול הדבר ש×ין להשמידו ×œ×”×™×ž×¦× ×‘×ª×•×›× ×•'.
×¢× ×–×ת כשהקרקע × ×©×ž×˜×ª ×•×œ× ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×ž×¦×•× ××—×™×–×” ×‘×©×•× ×“×‘×¨, ×–×” כו×ב מ×וד…כש×× ×—× ×• ×ž×ž×•×¡×ž×¨×™× ×œ×מת, ×× ×—× ×• סובלי×. ×× ×—× ×• ×ž×‘×™×˜×™× ×‘×ž×¨××” שבחדר ×”×מבטיה ×•×”× ×” ×× ×—× ×• ×¢× ×”×¤×¦×¢×•× ×™×, ×¢× ×¤×¨×¦×•×¤× ×• המזדקן, ×¢× ×—×•×¡×¨ ×”× ×“×™×‘×•×ª ×©×‘× ×•, ×¢× ×”×ª×•×§×¤× ×•×ª ×•×”×‘×™×™×©× ×•×ª – כל ×”×“×‘×¨×™× ×”×לה.
×›×ן × ×›× ×¡×ª ×”×¢×“×™× ×•×ª. ×›×©×”×“×‘×¨×™× ×œ× ×™×¦×™×‘×™× ×•×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×¢×•×‘×“, ×× ×—× ×• ×¢×©×•×™×™× ×œ×§×œ×•×˜ ש×× ×—× ×• על סף משהו. ×× ×—× ×• ×¢×©×•×™×™× ×œ×§×œ×•×˜ שזה ×ž×§×•× ×¤×’×™×¢ ורגיש, ×•×©×”×¢×“×™× ×•×ª ×”×–×ת יכולה ×œ×¤× ×•×ª ×œ×©× ×™ ×›×™×•×•× ×™×. ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×¡×’×¨ ולכעוס ×ו לחילופין לגעת ב×יכות הפועמת ×”×–×ת. יש בהחלט, משהו רגיש ×•×¤×•×¢× ×‘×”×™×¢×“×¨ של קרקע יציבה.
×“×‘×¨×™× ×©×ž×ª×¤×¨×§×™×… ×× ×—× ×• ×—×•×©×‘×™× ×©×”×¢×™×§×¨ ×”×•× ×œ×¢×‘×•×¨ ×ת המבחן ולהתגבר על הבעיה, ×בל ×”×מת ×”×™× ×©×”×“×‘×¨×™× ×œ× ×‘×מת × ×¤×ª×¨×™×. ×”× ×ž×ª××—×™× ×•×ž×ª×¤×¨×§×™×. ×חר כך ×”× ×©×•×‘ מת××—×™× ×•×©×•×‘ מתפרקי×. ×–×” פשוט כך. הריפוי מגיע מהש×רת ×ž×§×•× ×œ×›×œ ×–×” לקרות: ×ž×§×•× ×œ×¦×¢×¨, להקלה, ל×ומללות, לשמחה….
×”×—×™×™× ×”× ×ž×•×¨×” טוב וחבר טוב. ×”×“×‘×¨×™× ×ž×©×ª× ×™× ×ª×ž×™×“, ×× ×¨×§ × ×•×›×œ לר×ות ×–×ת. דבר ×œ× ×ž×¡×ª×›×, ב×ופן ש×× ×—× ×• ××•×”×‘×™× ×œ×—×œ×•× ×¢×œ×™×•, ×œ×¢×•×œ× ×œ×. שלב ×”×‘×™× ×™×™×, ×”×œ× ×ž×וזן במקצת, ×”×•× ×ž×¦×‘ ×ידי×לי, מצב שבו ××™× × ×• × ×ª×¤×¡×™×, ו×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×¤×ª×•×— ×ת הלב, ו×ת התודעה ×©×œ× ×• ×ל מעבר לגבולותיה×. במצב ×”×–×” הכול רגיש מ×וד, ×œ× ×ª×•×§×¤× ×™, פתוח לגמרי."
×›×ן תוכל להרגיש ×•×œ×‘×˜× ×ת החוויה בחופשיות ובמודעות.
במדבר
המדבר כבסיס לתהליך ×©×™× ×•×™ מ×ת ד"ר שימחה ליבוביץ
 תקציר המ×מר "להעביר ××•×ª× ×‘×ž×“×‘×¨" מ×ת ד"ר ×ורי ×’×œ×•×¡×§×™× ×•×¡.
עיבוד: ד"ר לימור ×•×™× ×˜×¨
בהתבסס על:
William Bridges (1987): “Getting Them through the Wilderness"
עובדה ידועה ×”×™× ×©×חוז גבוה של ×©× ×•×™×™×, כולל ×›×לה ×©×ª×•×›× × ×• היטב והיו ×¨×œ×•×•× ×˜×™×™× ×•×”×›×¨×—×™×™×, × ×›×©×œ×• בביצוע, ×’× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ×‘×”× ×¤×¢×œ×• צוותי ×©×™× ×•×™. דבר ×–×” × ×•×‘×¢ בר×ש ובר××©×•× ×” בגלל הדגשת תוכן ×”×©×™× ×•×™ ×•×”×–× ×—×ª גורמי ×”×× ×•×©, ×”×ž×”×•×•×™× ×—×œ×§ ×ž×”×©×™× ×•×™. ×× ×—× ×• ×™×¦×•×¨×™× ×©×œ הרגלי×, וחוסר ×”×‘× ×” מספקת ×‘×“×™× ×ž×™×§×” הפסיכולוגית והסוציולוגית מהווה ×ž×¨×©× ×‘×“×•×§ לכישלון.
הגישה המערבית ×©×”×™× ×‘×™×¡×•×“×” מכ×× ×™×¡×˜×™×ª ומדעית גורסת ×©× ×™×ª×Ÿ ×œ×’×¨×•× ×œ×©×™× ×•×™×™× ×›×ž×• ×©×ž×•×¨×™×“×™× ×ž×¤×¡×§ ×•×ž×“×œ×™×§×™× ×ž×¤×¡×§ חדש וה×× ×©×™× ×”× ××—×–×™× ×‘×¢×‘×¨, "×”×–×ž× ×™× ×”×˜×•×‘×™× ×”×”×" ×ž×•×’×“×¨×™× ×›×©×ž×¨× ×™×™×, ×ž×ª× ×’×“×™ ×©×™× ×•×™×™×, פשוט ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×”×ª×•×¢×œ×•×ª ×”×˜×ž×•× ×•×ª ×‘×©× ×•×™ ל×רגון לקהילה ×•×’× ×œ×¢×¦×ž×.
על כן ×ין ×¤×œ× ×©×›×œ כך הרבה ×©×™× ×•×™×™× × ×›×©×œ×™×. דבר ×–×” × ×›×•×Ÿ במיוחד בעידן ×”× ×•×›×—×™ ×›×שר הכוח מבוזר ומפוזר בין בעלי ×¢× ×™×™×Ÿ ×©×•× ×™× ×•×§×•×œ×•×ª ×©×•× ×™× ×שר ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›×©×™×œ ×©×™× ×•×™×™× ×”× ×ª×¤×¡×™× ×›×ž×יימי×.
סיבה עיקרית ×œ×›×™×©×œ×•× ×•×ª × ×¢×•×¦×” בחוסר ×”×”×‘×—× ×” בין "×©×™× ×•×™" ל"מעבר". ווילי×× ×‘×¨×™×“×’'ס, ×ž×ž×¦×™× ×”×ž×•×“×œ ×©×ž×•×‘× ×œ×”×œ×Ÿ, תופס ×©×™× ×•×™ (Change) מ×ד ×©×•× ×” ממעבר (Transitions), בעיקר מהפן הפסיכולוגי והסוציולוגי. ×©×™× ×•×™ מוגדר ×›×רוע × ×§×•×“×ª×™ (כגון ×¦×ž×¦×•× ×›"×, ×©×™× ×•×™ ב×סטרטגיה, מערכת תגמול חדשה, ×ž×‘× ×” ××¨×’×•× ×™ חדש, מעבר דירה, × ×™×©×•×ין, גרושין, התחלת/ ×¡×™×•× ×¢×‘×•×“×” ועוד) בעוד שמעבר ×”×•× ×ª×”×œ×™×š הכרוך ב××•×¨×™×™× ×˜×¦×™×” פסיכולוגית חדשה, כעין ×—×™× ×•×š מחדש, שעל ×”×× ×©×™× ×œ×¢×‘×•×¨ על ×ž× ×ª ×œ×”×©×œ×™× ×•×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×©×™× ×•×™×™ ×”×”×ª× ×”×’×•×ª והעמדות החדשות. המעבר ×”×•× ×ª×”×œ×™×š בן שלושה שלבי×, שיתו×רו בהמשך, שפותח ×¢"×™ ווילי×× ×‘×¨×™×“×’'ס.
תהליך המעבר מתחיל ×¢× ×¡×•×£ – זהו מצב בו ×× ×©×™× ×—×™×™×‘×™× ×œ×•×•×ª×¨ על מצי×ויות וזהויות ×™×©× ×•×ª. ××œ×ž×œ× ×× ×©×™× ×™×”×™×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×©×œ×™× ×¢× ×”×¢×•×‘×“×” שמצי×ות מסוימת × ×’×ž×¨×”, ×”×’×™×¢×” לסופה, ×”× ×œ× ×™×”×™×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×ª×—×™×œ בהתחלות חדשות.
השלב ×”×©× ×™ של תהליך המעבר × ×§×¨× "המרחב ×”× ×™×™×˜×¨×œ×™" (Neutral Zone). זהו מעין "שטח הפקר" שבו ×× ×©×™×, כדברי הסופר מטיו ××¨× ×•×œ×“, "× ×•×“×“×™× ×‘×™×Ÿ ×©× ×™ עולמות, ×”×חד מת ×•×”×©× ×™ עדיין חסר עוצמה להיוולד." המרחב ×”× ×™×˜×¨×לי מהווה זמן ומצב שבו על ×”×“×¤×•×¡×™× ×•×”×¢×¨×›×™× ×”×™×©× ×™× ×œ×’×•×•×¢ וה×× ×©×™× × ×ž×¦××™× ×‘×ž×¢×™×Ÿ "תרדמת חורף" ×œ×¤× ×™ ×©×”× × ×¢×™× ×œ×›×™×•×•×Ÿ חדש.
השהייה במרחב ×”× ×™×˜×¨×לי ×ž×¡×•×›× ×ª ל××¨×’×•× ×™× ×œ×§×”×™×œ×•×ª ול×× ×©×™×, ×ך זהו ×’× ×–×ž×Ÿ שבו × ×™×¡×™×•× ×•×ª ושיטות חדשות ×”× ×‘×¢×œ×™ סיכוי טוב להצליח.
במידה ש×× ×©×™× ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×¢×‘×•×¨ ×ת ×©× ×™ ×”×©×œ×‘×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×©×œ הסוף והמרחב ×”× ×™×˜×¨×לי, ×”× ×™×”×™×• ×‘×©×œ×™× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×©×œ×‘ השלישי: להתחיל בהתחלה חדשה ×¢× ×× ×¨×’×™×” מחודשת, ×¢× ×ž×˜×¨×•×ª חדשות, ×¢× ×’×™×©×” חדשה ×•×¢× ×–×”×•×ª עצמית חדשה.
×‘×ž×§×•×¨×•×ª×™× ×• Â ×§×™×™× ×¡×™×¤×•×¨ קל×סי על × ×™×”×•×œ ×ž×¢×‘×¨×™× – סיפור יצי×ת מצרי×, המסופר בספר "שמות" כיצד משה ×”× ×”×™×’ ×ת ×”×˜×¨× ×¡×¤×•×¨×ž×¦×™×” החשובה ביותר בתולדות ×¢× ×™×©×¨×ל.
סיפור מוכר ×–×” יוצג ×ž× ×§×•×“×ª המבט של תהליך שלושת שלבי המעבר: × ×™×”×•×œ הסוף, הזמן ×”× ×™×˜×¨×לי וההתחלה החדשה.
השלב הר×שון: משה עושה סוף
×‘× ×™ ישר×ל, שירדו מצריימה בימיו של יוסף, הגיעו ×’× ×œ×¨×•×•×—×” כלכלית ×•×’× ×œ×”×©×¤×¢×” פוליטית. בימיו של משה ×ž×¦×‘× ×©×œ ×‘× ×™ ישר×ל התדרדר ×¢× ×¢×œ×™×™×ª×• לשלטון של פרעה חדש, עד כדי השתעבדות למצרי×.
במובן מטפורי, ×–×” תמיד המצב ×›×שר ×רגון/קהילה/××“× ×–×§×•×§×™× ×œ×ª×ž×•×¨×” יסודית: ×”× "משועבדי×" לדרך ×”×™×©× ×” ×•×©×§×•×¢×™× ×‘×¤×¨×“×™×’×ž×•×ª ×”×™×©× ×•×ª ובדפוסי ×”×”×ª× ×”×’×•×ª. משה פעל כמו ×©×ž× ×”×œ ×”×ž× ×”×™×’ בעת מעבר משברי ×מור לפעול: ×œ×ž×¦×•× ×“×¨×›×™× ×¢×œ ×ž× ×ª שהמערכת הממסדית (×”×—×™×¦×•× ×™×ª והתוך ×ישית) תשחרר ×ת עמו ("שלח ×ת עמי").
×’× ×œ×ž×©×” × ×›×•× ×• הפתעות. ×”×•× ×’×™×œ×” שקשה לשבור ×ת החזקה של המערכת הקיימת (מחוץ ×œ× ×• ×•×‘×ª×•×›× ×•) על ×× ×©×™×. ×”×•× × ×•×›×—, וזו ×כן תגובה × ×¤×•×¦×”, שבתחילת תהליך ×”×©×™× ×•×™ המערכת מהדקת שליטתה ב×מצעות הגישות ×”×™×©× ×•×ª.
כתגובה למש×לתו הר××©×•× ×” של משה "שלח ×ת עמי", פרעה, שהווה ×ת סמל העוצמה של הסטטוס קוו, הגיב ×©×œ× ×™×©×—×¨×¨ ×ת ×”×¢×, ויותר מכך, ×”× ×™×¦×˜×¨×›×• לעשות יותר ×¢× ×¤×—×•×ª מש×בי×: "×œ× ×ª×סיפון לתת תבן ×œ×¢× ×œ×œ×‘×Ÿ ×”×œ×‘× ×™× ×›×ª×ž×•×œ שלשו×, ×”× ×™×œ×›×• ויקוששו ×œ×”× ×ª×‘×Ÿ."
כפי שקורה בד"×› בשלב הר×שון של מעבר – צרות מתחילות להתפתח. עשרת המכות ×©× ×—×ª×• על הממסד של פרעה ×•×’× ×”×ž×›××•×‘×™× ×©×—×•×• ×‘× ×™ ישר×ל בווד××™ ×©×•× ×™× ×ž×לה ×”× ×•×—×ª×™× ×¢×œ ×”× ×”×œ×”, קהילות ×•×¢×œ×™× ×• , ×ך המשותף ל××– ×•×”×™×•× ×”×•×, ×©×‘×©× ×™ ×”×ž×§×¨×™× ×”×œ×œ×•, תחילת המעבר מערערת ×ת התפקוד ×”×פקטיבי והיעיל של המערכת/הקהילה/המשפחה/×”×ד×.
המסר המועבר ×¢"×™ המכות ×–×”×” ××– ועכשיו: "×”×“×¨×›×™× ×”×™×©× ×•×ª ×œ× ×¢×•×‘×“×•×ª יותר". לבעלי השליטה (×”×—×™×¦×•× ×™×™× ×•×”×ª×•×š ×ישיי×), ×לה שהרוויחו ×•× ×”× ×• מהסטטוס קוו, קשה לקבל מסר ×–×” ולכן תגובת המצרי×: "ויחזק לב פרעה ×•×œ× ×©×ž×¢ ××œ×™×”× ×›×שר דיבר ×”'" × ×¤×•×¦×” ×”×™×•× ×›×¤×™ שהיתה שכיחה ××–.
משה × ×§×˜ ××– ב×סטרטגיה × ×•×¢×–×ª ומפתיעה, ×”× ×“×¨×©×ª ×›×שר ×©×™× ×•×™×™× ×”×“×¨×’×ª×™×™× ××™× × ×ž×¡×¤×§×™× ×™×•×ª×¨. ×”×•× ×œ× ×¤×ª×¨ ×ת הבעיות, ××œ× × ×ª×Ÿ למצב ×œ×”×¡×œ×™× ×•×œ×”×™×“×¨×“×¨. ×¢"×™ יצירת החמרה זו, × ×•×¦×¨ מצב חדש שבו ×’× ×”×ž×ž×¡×“ ×”×©×œ×˜×•× ×™ מגיע להכרה, בעל כורחו, שדרוש סדר ×חר. כלומר השלטון המצרי × ×לץ להכיר בכך ×©×”×•× ×—×™×™×‘ לשלוח ×ת ×‘× ×™ ישר×ל.
תיקון פעילות ×”×רגון בשלב ×–×” ב×מצעות ×©×™×¤×•×¨×™× ×”×“×¨×’×ª×™×™× ×™×›×•×œ×” להיות הרת ×סון, ×›×™ ×›×שר המערכת מגיעה בסופו של דבר להכרה בצורך ×œ×©×™× ×•×™ שורשי, ×–×” עלול להיות מ×וחר מדי.
×× ×›×Ÿ, גישת משה ×¨×‘× ×• להגדיל ×ת ×”×›×ב ×”××¨×’×•× ×™ וה×ישי ×¢"×™ הגברת ×”"מכות" ×”×™× ×”×סטרטגיה הבלעדית ×©×ª×’×¨×•× ×œ×©×™× ×•×™ עמוק בעת משברי×, ×ו תמורות יסודיות בסביבת ×”×רגון, הקהילה והפרט.
שמירת זרעי העתיד
משה ×œ× ×¨×§ הזין ×ת זרעי ההתקוממות, ××œ× ×‘×• ×–×ž× ×™×ª ד××’ לכך ×©×”×§×©×™×™× ×”×ž×•×’×‘×¨×™× ×œ× ×™×¤×’×¢×• ×× ×•×©×•×ª ב×× ×©×™×•, ×‘× ×™ ישר×ל. ×”×•× ×”×’×Ÿ על ×× ×©×™×• מההשלכה המל××” של מכת הבכורות ("ור×יתי ×ת ×”×“× ×¢×œ שתי המזוזות ועל המשקוף ופסחתי ×¢×œ×™×›× ×•×œ× ×™×”×™×” ×‘×›× × ×’×£ למשחית בהכותי ב×רץ מצרי×").
משמעות פעילות זו בהיבט ×”××¨×’×•× ×™,הקהילתי וה×ישי ×”×™× ×©×™×© לכלכל ×ת ×”×©×™× ×•×™ ב×ופן ×›×–×” שהריסת המערכת ×”×™×©× ×” ×œ× ×ª×—×¨×™×‘ ×ת היסודות ×©×ž×”× ×™×© ×œ×‘× ×•×ª ×ת המערכת החדשה.
ספציפית, הלקח של "פסיחה על ×‘× ×™ הבכורי×" עבור ×ž× ×”×™×’×™× ×‘×ª×§×•×¤×ª× ×• הו×, שעל ×”×ž× ×”×™×’ (×”×—×™×¦×•× ×™ ×•×”×¤× ×™×ž×™) לזהות גרעין של "בכורי×", ×œ×—×ª×•× ×ות×, ×œ×‘× ×•×ª קו×ליציה תומכת ×•×œ×—× ×›× ×œ×’×‘×™ החזון החדש ×©×™×•×‘×™×œ× "ל×רץ המובטחת". החזון החדש ×”×•× ×©× ×•×ª×Ÿ ל×× ×©×™× ×›×™×•×•×Ÿ ומשמעות כיצד ×”×רגון החדש צריך להר×ות.
כל ×רגון זקוק "לי×-סוף" שלו
ל×חר יצי×ת ×ž×¦×¨×™× ×ž×©×” הבין ×›×™ עליו עדיין להתמודד ×¢× ×©×ª×™ סוגיות עיקריות:
ר×שית ×”×™×” עליו למתוח קו של "×ל חזור" בין ×”"סוף" של המצב ×”×§×•×“× ×•"המרחב ×”× ×™×˜×¨×לי".
×©× ×™×ª ×”×™×” על ×‘× ×™ ישר×ל לשהות מספיק זמן ב"×זור ×”× ×™×˜×¨×לי" על ×ž× ×ª שחווית השהות במדבר ×ª×’×¨×•× ×œ×©×™× ×•×™ שורשי ×‘×”×ª× ×”×’×•×ª ×”×× ×©×™×, בצורת החשיבה ×•×‘×¢×¨×›×™× ×©×œ×”×:
×‘×©×™× ×•×™ ×ž×‘× ×™ יש ×¨×¦×™×•× ×œ×™×–×¦×™×” להחזיק בכפיפויות הקודמות. ×‘×©×™× ×•×™ ×סטרטגיה יש ×ידי×ליזציה של ×”×סטרטגיה הקיימת. ×‘×©×™× ×•×™×™× ×©×œ תרבות ××¨×’×•× ×™×ª – ×”×¢×¨×›×™× ×”×§×•×“×ž×™×, ×”×˜×§×¡×™× ×•×”×¡×ž×œ×™× ×”×™×©× ×™× ×ž×”×•×•×™× ×ž×©×™×›×” חזקה ×œ×”× ×¦×™×— ×ת הקיי×. משה ×¨×‘× ×• שבר ×ת ×”×× ×¨×¦×™×” והה×חזות בעבר של ×‘× ×™ ישר×ל בפעולה סימלית רבת עוצמה. ×”×•× ×¤× ×” ל×לוהיו לקרוע ×ת ×™× ×¡×•×£ על ×ž× ×ª ×©×‘× ×™ ישר×ל יוכלו לעבור ביבשה ולעומת ×–×ת, בדיוק ×›×שר צב×ות פרעה × ×›× ×¡×• ×œ×™× ×¡×•×£ סגר ×ת ×”×™× ×¢×œ ×ž× ×ª להטביע ×ת הרודפי×.
חיתוך חד מהעבר ×ך בלי × ×§×ž× ×•×ª
בפעילות זו של קריעת ×™× ×¡×•×£ יש ×ž×¨×›×™×‘×™× ×—×©×•×‘×™× ×œ× ×™×”×•×œ מעברי×. ר×שית, יש לבצע חתך חד ×¢× ×”×¢×‘×¨. יחד ×¢× ×–×ת, ×›×שר ×©×•×‘×¨×™× ×ת מרכזי הכוח של העבר, כלומר ×ת ×לה ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×©×™× ×•×™ השורשי שעל המערכת לעבור, יש להזהר בלהט העשייה מלהשמיץ ×ו ×œ×”×›×ª×™× ×ת העבר ב×ופן ×›×•×œ×œ× ×™. ×ž×¦×‘×™× ×—×“×©×™× ×§×•×¨××™× ×œ×©×™×˜×•×ª חדשות.
×’× ×ž×©×” הבין שזהויות ×‘× ×™ ישר×ל קשורות לעבר ולכן × ×§×˜ ב×קט סימבולי ×©×‘×•×˜× ×‘×יסוף עצמותיו של יוסף למסע ×”×רוך במדבר על ×ž× ×ª לקבור ×ותן ×‘×‘×•× ×”×–×ž×Ÿ ×‘× ×—×œ×ª ×בותיו. בפעילות זו יצר משה המשכיות, רצף בין העבר, ההווה והעתיד. ×’× ×‘×רגון , קהילה ו××“× ×”×¢×•×‘×¨×™× ×©×™× ×•×™×™× ×ž×•×ž×œ×¥ ×œ× ×§×•×˜ ב×קט סימבולי מעין ×–×” ×¢"×™ מתן פריט כמו ×ª×ž×•× ×”, חלק ×ž×ž×›×•× ×”, חולצה ×¢× ×”×œ×•×’×• הישן ×ו דבר ×חר המזכיר ומוקיר ×ת העבר.
תפקיד ×ירוע המעבר ×”×•× ×›×¤×•×œ: מחד ×”×•× ×מור ×œ×ž× ×•×¢ ×ת חדירת העבר לתוך ההווה, ומ×ידך ×”×•× ×מור ×œ×ž× ×•×¢ מ×× ×©×™× "לחזור למצרי×", תוך שהיה ב×זור ×”× ×™×˜×¨×לי.
×× ×©×™× × ×•×”×’×™× ×œ×¢×©×•×ª ×ידי×ליזציה של ×”×“×¨×›×™× ×”×™×©× ×•×ª. ×’× ×‘× ×™ ישר×ל, תוך ×©×”×™×™×ª× ×‘×ž×“×‘×¨, החלו להתמרמר.
×רוכה הדרך ל×רץ המובטחת
משה הבין ×ת מה ש×× ×—× ×• ×œ×¢×™×ª×™× × ×•×”×’×™× ×œ×©×›×•×— היו×: המסע שעל ×× ×©×™× ×œ×¢×‘×•×¨ בשלב ×”×©× ×™ של המעבר, עד ×©×”× ×‘×©×œ×™× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×רץ המובטחת, ×”×•× ×רוך. ×›× ×¨××” שלמשה הייתה ×”×ª×•×‘× ×” שקל יותר ×œ×”×•×¦×™× ×ת ×× ×©×™×• ממצרי×, כמטפורה למערכת ×”×™×©× ×”, מ×שר "×œ×”×•×¦×™× ×ת ×ž×¦×¨×™× ×ž×œ×‘×‘×•×ª ומחשבות ×”×× ×©×™×". ×”×ª×•×‘× ×•×ª הפסיכולוגיות המתו×רות בספר "שמות" מדויקות מ×ד. בכל ×¤×¢× ×©×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×©×™× ×•×™ משמעותי ×× ×—× ×• מוצ××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×• "בשטח הפקר" מבלבל, לתקופת זמן ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ×ª, בין הדרך ×”×™×©× ×” ×©×™×“×¢× ×• ×יך לפעול במסגרתה ובין המצב החדש ש×ליו עוד ×œ× ×”×ª×¨×’×œ× ×•.
החשיבות של הצלחות ×§×˜× ×•×ª
×›×מור, המדבר ×”×•× ×¨×—×‘ ×™×“×™×™× ×•×ž×™×’×¢. לוקח זמן רב לעבור ×ותו ולהגיע ל"×רץ המובטחת". תהליך ×רוך מעין ×–×” עלול ×œ×’×¨×•× ×œ×”×¨×¤×™×™×ª ×™×“×™×™× ×•×™×™×וש. לכן ×–×§×•×§×™× ×”×× ×©×™× ×œ×”×¦×œ×—×•×ª ×§×˜× ×•×ª, קצרות טווח, המר×ות ×œ×”× ×©×¢×œ ××£ ×”× ×©×™×ž×” ×”×רוכה לה ×”× ×–×§×•×§×™×,Â ×”× × ×ž×¦××™× ×‘×“×¨×š ×”× ×›×•× ×”.
היועץ ×”××¨×’×•× ×™ הר×שון
בעודו במדבר גילה משה עד מהרה ×©×”×ž×‘× ×” ×”××¨×’×•× ×™ הישן, שבו ר×ש השבט ×”×•× ×ž× ×”×™×’ ריכוזי המתערב בכל פרט ופרט, ×œ× ×¤×•×¢×œ יותר.
על ××£ שמשה × ×™×”×œ די×לוג ישיר ×¢× ×לוהיו ×©×”× ×—×” ×ותו, ×œ× ×”×¡×¡ משה במקרה ×–×” ×œ×¤× ×•×ª ×ל בן תמותה פשוט, הרי ×”×•× ×—×ª× ×• יתרו, שהיה היועץ ×”××¨×’×•× ×™ הר×שון עליו מדווח בהיסטוריה.
יתרו × ×•×›×— ×©× ×•×¦×¨×” למשה בעיה של טווח שליטה ועל כן ×”×•× ×™×¢×¥ רה-×רגון פירמידלי ×¢× ×™×—×™×“×•×ª ×‘× ×•×ª 10, 50, 100 ו- 1000 ×× ×©×™×, ×‘× ×•×¡×£ ×”×•× ×”×ž×œ×™×¥ על ביזור סמכויות ×œ×©×•×¤×˜×™× ×•×–×ת על ×ž× ×ª שמשה ×œ× ×™×©×—×§ מטיפול בכל פרט ופרט.
×”×¡×›× ×•×ª של "שטח הפקר"
הערכי×, ×”×ž× ×”×’×™×, דפוסי החשיבה והפעולה ×”×§×™×™×ž×™× ×©×œ ×‘× ×™ ישר×ל בעת ×©×”×•×ª× ×‘×ž×¨×—×‘ ×”× ×™×˜×¨×לי, שטח ההפקר, היו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×¢×‘×•×¨ ×˜×¨× ×¡×¤×•×¨×ž×¦×™×”. התהליך ×”×•× ×ª×ž×™×“ ×–×”×”! רק ל×חר העלמות ×”×“×¤×•×¡×™× ×”×™×©× ×™× × ×™×ª×Ÿ ליצור ×ת ×”×“×¤×•×¡×™× ×”×—×“×©×™×.
×”×מן פיק×סו ×‘×™×˜× ×–×ת בצורה יפה ב×ומרו: "כל ×קט של יצירה, מתחיל ב×קט של הריסה."
החשש שה×רגון ייפול קורבן לתהליכי ×”×©×™× ×•×™ שלו מהווה סיבה לפ×× ×™×§×”, המלווה ×œ×¤×¢×ž×™× ×ª×”×œ×™×›×™ מעבר חריפי×. ××– × ×©×ž×¢×™× ×§×•×œ×•×ª ×”×ž×¦×™×¢×™× ×חת ×ו יותר מ×רבעת החלופות הב×ות:
×.    "חזרה למצרי×" – ×”× ×•×¡×˜×œ×’×™×” ×”×™× ×—×–×§×” מ×ד ×›×שר המצב ×”×•× × ×–×™×œ ו××™ וד××™. למרות החוויה המהממת של × ×¡ "קריעת ×™× ×¡×•×£", ×”×™×” על משה להתמודד ×¢× ×”×ž×ª×‘×›×™×™× ×™× ×¢×œ ×”×™×ž×™× ×”×˜×•×‘×™× ×¢×œ שפת ×”×™×ור.
ב.     "×מוץ עגל הזהב" – מהווה מט×פורה × ×•×¡×¤×ª להיתפסות ×œ×¤×ª×¨×•× ×•×ª ×ž×™×¡×˜×™×™× ×•×œ× ×¨×¦×™×•× ××œ×™×™× ×‘×¢×ª תקופה של חרדה. במ××” ×”× ×•×›×—×™×ª ×דולף היטלר היווה ×ת ×”×“×•×’×ž× ×”×‘×•×œ×˜×ª של ×ž× ×”×™×’ ×”×ž× ×¦×œ ×ת חרדות עמו בעת המשבר הכלכלי של ×©× ×•×ª ×”- 30.
×’.     "השדה של השכן ירוק יותר" – ×¨×‘×™× ×ž×‘× ×™ ישר×ל ×œ× ×¢×ž×“×• בהקרבה הממושכת ×”× ×“×¨×©×ª ×•×”× × ×˜×ž×¢×• ×‘×©×‘×˜×™× ××—×¨×™× ××ª× ×‘×ו במגע במהלך ×©×”×•×ª× ×‘×ž×“×‘×¨.
ד.     "×”×צת ×”×›× ×™×¡×” ל×רץ המובטחת" – על משה ×”×™×” להתמודד ×¢× ×ž×¡×¤×¨ רב של ×× ×©×™× ×©×œ× ×”×‘×™× ×• מדוע מחויבת השהות ×”×רוכה במדבר ×œ×¤× ×™ ×›× ×™×¡×ª× ×œ"×רץ המובטחת".
× ×™×”×•×œ ×¢"×™ שוטטות
דרכו של משה להתמודד ×¢× ×”×—×¨×“×•×ª המתלוות לשהות בשטח ההפקר הייתה ×’× ×‘×מצעות ×§×™×•× ×ž×’×¢ קרוב, ×ישי וישיר ×¢× ×× ×©×™×•, ×‘× ×™ ישר×ל. על ××£ שהיה למשה ×ת היחצן הר×שון, ×חיו ×הרון, ועל ××£ יצירת ×”×ž×‘× ×” ×”××¨×’×•× ×™ המבוזר, ×”×•× ×œ× ×¡×ž×š על ×ž×–×›×¨×™× ×•×”×•×“×¢×•×ª כתובות, ××œ× ×”×¡×ª×•×‘×‘ בין ×”×× ×©×™× ×•×”×§×©×™×‘ לצרותיה×, עודד ××•×ª× ×•×”×¦×œ×™×— להתחבר ×ליה×.
הפן החיובי של "שטח ההפקר"
עד ×›×” ×”×“×’×©× ×• ×ת ×”×¡×›× ×•×ª הכרוכות בתקופת השהות ב"שטח ההפקר". ×ך בצד ×”××™×•×ž×™× ×”×›×¨×•×›×™× ×‘×’×•×•×™×¢×ª המשטר הישן, פורחות ×’× ×™×•×–×ž×•×ª ×•×—×“×©× ×•×ª, וז×ת מסיבות סוציולוגיות ופסיכולוגיות.
לכל ×רגון יש מערכת ×—×™×¡×•× ×™×ª ×”×ž×’×™× ×” עליו ×ž×¨×¢×™×•× ×•×ª ×©× ×ª×¤×¡×™× ×œ×›×ורה ×›×ž×¡×•×›× ×™× ×•×”×¨×¡× ×™×™×. בעוד שמערכת ×—×™×¡×•× ×™×ª זו ×”×™× ×¤×•× ×§×¦×™×•× ×לית בתקופות שיגרה, ×”×™× ×ž×•× ×¢×ª חשיבה ×—×“×©× ×™×ª ×›×שר ×”×רגון × ×ž×¦× ×‘×¡×‘×™×‘×” סוערת. ×ורחות ×”×—×™×™× "ב×רץ המובטחת" ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×™×•×ª ×©×•× ×™× ×ž×לה של ×רץ מצרי×. לכן, רק בתקופת המעבר, ×›×שר ×ורחות ×”×—×™×™× ×”×™×©× ×™× ×ž×ª×¤×•×¨×¨×™× ×•×“×¨×›×™ ×—×™×™× ×—×“×©×™× ×¢×•×“ ×œ× ×¢×•×¦×‘×•, × ×•×¦×¨×• ×¤×ª×¨×•× ×•×ª יצירתיי×.
הר ×¡×™× ×™ מסמל ×ת היצירתיות של ×‘× ×™ ישר×ל בעת ×©×”×•×ª× ×‘×ž×“×‘×¨. משה חזר ממרומי ההר ×¢× ×ž×¢×¨×›×ª ערכית ×©×•× ×” שהוותה ×ת הבסיס לתרבות חדשה ×œ×¢× ×”×™×”×•×“×™ ובהמשך לכל ×”×¢×•×œ× ×”×ž×¢×¨×‘×™ כולו. רק בפסק הזמן מהשיגרה, שמספקת חווית השהות במדבר, × ×•×¦×¨×ª ×”×פשרות לעצב ×¨×¢×™×•× ×•×ª ותפיסות חדשות. ×”×“×•×’×ž× ×©×œ משה ×¨×‘× ×• ×”×™× ×œ× ×‘×•×“×“×”. ×’× ×“×•×“ המלך, ישו ×”× ×•×¦×¨×™ ומוחמד עיצבו תפיסות ×¢×•×œ× ×“×ª×™×•×ª ופוליטיות חדשות.
משה ×¨×‘× ×• × ×™×¦×œ ×ת השהות הממושכת במדבר ×œ× ×¨×§ בשביל ליצור ×ת ערכי היהדות החדשי×, ××œ× ×’× ×œ×ª×¨×’×ž× ×œ×“×¤×•×¡×™ ×”×ª× ×”×’×•×ª יו×-יומיי×. ×’× ×”×™×•× ×¦×•×•×ª×™ ×”× ×”×œ×” ו×× ×©×™× ×שר ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×¦×‘ ×סטרטגיה חדשה ו/×ו חזון × ×•×”×’×™× ×œ×¢×™×ª×™× ×œ×¢×©×•×ª ×–×ת ×‘×¡×“× ×ות המתקיימות ×‘×ž×§×•× ×ž×‘×•×“×“. דבר ×–×” ×œ× × ×¢×©×” רק כדי להתרחק מטלפון, ××œ× ×’× ×‘×©×‘×™×œ להתרחק מהמסגרת ×”×™×•× ×™×•×ž×™×ª ולתפוס ×ת הפרספקטיבה המסופקת ×¢"×™ "המדבר".
×”×× ×”×ž× ×”×™×’ ×™×’×™×¢ ל×רץ המובטחת?
משה ×›×מור ×œ× × ×›× ×¡ ל×רץ המובטחת ×•× ×§×‘×¨ על הר × ×‘×• בעבר הירדן. × ×“×¨×©×” ×ž× ×”×™×’×•×ª חדשה בדמות יהושע, המסוגלת ×œ× ×”×œ קרבות, ×œ×”×ª× ×—×œ ב×רץ, לתווך בין הדרישות של השבטי×, בקיצור ×œ×ª×¨×’× ×ת החזון ×©× ×•×¦×¨ במדבר ל×ורחות ×—×™×™× ×¢×‘×•×¨ החברה החדשה.
הש×לה שכמובן מתבקשת ×”×™× ×”×× ×’×•×¨×œ ×–×” × ×’×–×¨ על כל ×”×ž× ×”×™×’×™× ×©×”× ×œ× ×™×–×›×• להוביל ×ת ××¨×’×•× × ×‘×©×œ×‘ ×”×חרון של המעבר להתחלה החדשה?
×כן, ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª, ×ž× ×”×™×’×™× ××¤×•×¨×™× ×™×•×ª×¨ ב×ו בעקבות ×”×ž× ×”×™×’×™× ×”×›×¨×™×–×ž×˜×™×™× ×•×ž×™×¡×“×• ×ת מה ×©×§×•×“×ž×™×”× ×™×™×¡×“×•. ×§×œ×ž× ×˜ ×טלי (מי זוכר ×ותו?) ×‘× ×‘×¢×§×‘×•×ª ×•×™× ×¡×˜×•×Ÿ צ'רצ'יל, הרי טרומן בעקבות ×¤×¨× ×§×œ×™×Ÿ רוזוולט, לוי ×שכול בעקבות דוד בן גוריון. ×ž× ×”×™×’×™× ×לה ד×גו לשגרת ×”×™×•× ×•×œ×ž×™×¡×•×“ הסדר החדש שעוצב במדבר.
×ž× ×”×™×’×™ ההתבססות, ×”×ž×¡×ž×œ×™× ×ת השלב השלישי של המעבר, ×¦×¨×™×›×™× ×œ×—×¨×•×© ולזרוע ×ת השדות ×›×שר "המן ××™× ×• × ×•×¤×œ יותר מהשמיי×". ×’× ×œ×”× ×ª×¤×§×™×“ חשוב, ×בל ×ין ×œ×”× ×ת הכריזמה לחולל × ×™×¡×™× ×”× ×“×¨×©×™× ×‘×¢×ª החלשות ×”××ž×•× ×” בתקופת השהות במדבר. ×”× ×ž×§×•×“×ž×™× ×‘×©×¨×©×¨×ª ההיררכית הרגילה ×•×œ× × ×§×¨××™× ×œ×“×’×œ ×”×ž× ×”×™×’×•×ª בתקופת המשבר (סמל ×”×¡× ×” הבוער). ×ž× ×”×™×’×™× ×לה ×”× ×ž×—×•×‘×¨×™× ×œ×§×¨×§×¢. ×”× ×’×™×œ×• ש"×רץ זבת חלב ודבש" ×”×™× ×™×‘×©×” ועקרה ×•×¢×œ×™×”× ×œ×—×¨×•×© ולזרוע.
×ך דבר ×–×” ×œ× ×ª×ž×™×“ מחויב המצי×ות. ב××¨×’×•× ×™× ×ž×•×“×¨× ×™× ×”×ž× ×”×™×’,×”××“× ×ž×¡×•×’×œ בעצמו ובעזרת תמיכה וליווי לעבור ×ת ×”×˜×¨× ×¤×•×¨×ž×¦×™×” ×”× ×“×¨×©×ª בעת החזרה לשגרה. ("לעבור מדהירה על הסוס ×œ× ×¢×œ×™ עבודה" ×•×œ× ×”×œ מעבר ×–×”.)
לסיכו×: תפקיד ×ž× ×”×™×’ (×—×™×¦×•× ×™ ותוך ×ישי) המוביל ×©×™× ×•×™×™×
×œ×ž× ×”×™×’×™× ×”×™×•×, ×שר ××¨×’×•× ×/×—×™×™×”× × ×ž×¦××™× ×‘×¡×‘×™×‘×” סוערת, יש ×תגר ×©×œ× ×”×™×” למשה. בסיפור יצי×ת ×ž×¦×¨×™× ×œ× ×”×™×” צריך לומר ל×× ×©×™× ×©×ין ×”× ×™×•×ª×¨ ×‘×ž×¦×¨×™× ×ו עדיין ×œ× ×”×’×™×¢×• ל"×רץ המובטחת". לעומת ×–×ת, במצי×ות המטפורית-פסיכולוגית של המדבר, ×©× ×•×¦×¨×ª בעת ×©×™× ×•×™×™× ××¨×’×•× ×™×™×, ×§×”×™×œ×ª×™×™× ×•××™×©×™×™× ×©×•×¨×©×™×™×, ל×× ×©×™× ×—×¡×¨×” ×”×‘× ×” לגבי המצב, ×œ×¤×¢×ž×™× ×ž×¦×‘ טר×ומטי, בו ×”× × ×ž×¦××™×. ×¢×œ×™×”× ×œ×§×‘×œ ×ª×•×‘× ×” ופרספקטיבה למה ×©× ×ª×¤×¡ כמצוקה ×ישית ופרטית. ×–×” בדיוק התפקיד של ×”×ž× ×”×™×’×•×ª – לתקשר לגבי "שטח ההפקר" המדברי ולתת תמיכה, עידוד ×•×”×›×•×•× ×” בתקופה זו.
×ž× ×”×™×’×™ ××¨×’×•× ×™×, קהילות ×•×¤× ×™×ž×™×™× ×œ× ×ž×§×“×™×©×™× ×ž×¡×¤×™×§ תשומת לב לתקופות המעבר, מ×חר והמדבר ×”×•× ×œ× ×מיתי, ××œ× × ×•×£ של המוח והלב. ×›×שר ×× ×—× ×• ×ž× ×¡×™× ×œ×”×’×™×¢ ×œ×ž×§×•× ×—×“×©, ×× ×• × ×•×”×’×™× ×œ×§×—×ª ×ת הדרך הקצרה ביותר ×¢× ×מצעי התחבורה ×”×ž×”×™×¨×™× ×‘×™×•×ª×¨. ×× ×—× ×• ×ž×“×ž×™× ×©×™× ×•×™ כמו חציית כביש – דבר מסוכן שיש לעשותו במהירות הגדולה ביותר. ×× ×—× ×• ×‘×˜×•×—×™× ×©× ×™×ª×Ÿ לעצב ×”×ª× ×”×’×•×™×•×ª ×•×¢×¨×›×™× ×—×“×©×™× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª שבה ×× ×• ×ž×©× ×™× ×ת די×גרמת ×”×ž×‘× ×” ×”××¨×’×•× ×™, ×ו ×”×סטרטגיה העסקית. לכן סיפור יצי×ת ×ž×¦×¨×™× ×ž×”×•×•×” משל כל כך חשוב. משה ×œ× ×¨×§ שבר ×ת כבלי השעבוד של העבר ועיצב ×ת החזון החדש, ×”×•× ×’× ×”× ×”×™×’ ×ת ×× ×©×™×• דרך המדבר המפריד תמיד בין המצב שבו ×× ×©×™× × ×ž×¦××™× ×•×œ×ž×§×•× ×ליו ×”×× ×©×™× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×’×™×¢. ×ורך הרוח, ×”× ×’×™×©×•×ª, הגמישות ×•×”× ×—×™×©×•×ª ×œ×”× ×”×™×’ ×ת המעבר לפי ×”×©×œ×‘×™× ×©×œ × ×™×”×•×œ "הסוף", "×”×זור ×”× ×™×˜×¨×לי" ו"ההתחלה החדשה" ×”× ×ª× ××™× ×”×›×¨×—×™×™× ×œ×›×œ ×רגון , קהילה ו××“× ×©× ×“×¨×© ×œ×©×™× ×•×™×™× ×“×¨×¡×˜×™×™× ×‘×ž×™×œ× ×™×•× ×”×—×“×©.